Friday, December 23, 2011

Aku Merindui Saat Itu..




Aku merindui saat itu
saat hati suci mengingatinya
saat diri kurang dilumuri dosa-dosa
saat lisan petah mengungkapkannya
saat bahu tegar menggalasnya

Aku merindui saat itu
meniti jalan halus menyusuri redhaNya
terumbang-ambing dek pukulan ombak dunia
kaca di mata menjadi dilema
antara suka mahupun duka

Aku merindui saat itu
berperang dengan realiti dan musuh nyata
acapkali mengimbas pesan ibunda
lantas bermonolog sendirian mengurai sengketa
demi ummah dan agama yang tercinta

Aku merindui saat itu
jatuh dan bangun kenangan dicipta
keluarga dan teman seiring setia
meskipun diulit ujian bertimpa
bumi itu menjadi saksi perjuangan kita

Aku merindui saat itu
mencicah kemanisan yang dibina
menuntut ihsan dikembalikan semula
menimbang antara dosa dan pahala
mendamba bulan untuk jatuh ke riba

Aku merindui saat itu
patuh dan taat pada Sang Pencipta
duduk akur mengalunkan kalamNya
bertemankan langit, kayu dan pelita
ke sana ke mari tunduk menyembah Yang Esa

Aku merindui saat itu
apakah kau mengerti maksud di sebalik kata
apakah kau memahami cuka di dada
apakah kau menduga adanya cinta
apakah kau mengetahui tika ini luruhnya air mata...

Maafkan aku Ya Allah
hambamu ini berlumuran dosa
menghitung hari nyawa disita
hanya Kau memahami isi hati hamba
dan orang-orang yang merindui saat itu jua..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...