Saturday, June 25, 2011

Insan Itu, Sifat Itu...

Manusia ini punya pelbagai sifat dalam diri... Melihat setiap insan dan seterusnya belajar untuk memahami setiap perwatakan mereka merupakan satu pengalaman yang tidak mungkin mampu dijual beli... Mereka ini punya pelbagai mimpi indah dalam diri...

Seorang gadis yang aku kenali punyai satu sifat dalam diri di mana dia merupakan seorang gadis yang sangat tegas... Setiap perkara yang dilakukan mestilah berpaksi pada satu arahan sahaja... Tiada kompromi akan diberikan... Tiada pilihan lain.. Yang ada hanya satu pilihan... Suka atau tidak sesiapapun perlu mengikutinya dengan tabah hati... Insan ini punya satu sifat baik dalam diri.. Tetapi, terlalu bertegas tanpa cuba untuk memahami perasaan orang lain mampu menimbulkan konflik dalam diri insan lain... Konflik untuk terus menerus bertahan atau berterus - terang... Hendak berterus terang juga bukan satu perkara mudah... Takut jika insan ini berkecil hati...

Ada juga insan yang terlalu takut dirinya akan kalah dalam perjuangan... Cuba untuk bersaing dengan insan lain dan cuba untuk membuktikan dirinya paling hebat di antara mereka sedangkan hakikatnya insan ini merupakan salah seorang insan yang pintar... Akan tetapi, dalam pintar itu, dia tetap punya kelemahan dalam diri... Takut untuk kalah tidak akan sesekali mengajar seseorang itu menjadi insan yang lebih baik... Insan hebat adalah insan yang menerima setiap kekalahan dan cuba untuk memperbaikinya... Manusia perlu belajar dari kegagalan masa lalu...

Aku juga mengenali seorang insan yang cuba melarikan diri dari sebarang persoalan... Insan ini lebih gemar mempertahankan egonya... Tidak pernah sesekali ingin merendahkan ego dalam diri... Yang tinggal hanya satu keadaan di mana melarikan diri itu lebih baik bagi dirinya... Insan ini menghukum seseorang tanpa seseorang itu ketahui sebab dan alasannya... Mungkin baginya hukuman itu merupakan hukuman yang terbaik sedangkan hakikatnya perbincangan perlu dilakukan bagi menyelesaikan setiap persoalan yang muncul dalam diri...

Tidak lupa juga, aku kenali seorang insan yang tegar melukakan dirinya sendiri demi melihat insan lain bahagia... Insan ini terluka dalam diri tetapi masih terus - terusan cuba untuk membahagiakan insan lain... Aku punya rasa kagum untuk sebahagian sifat insan seperti ini... Akan tetapi, aku juga kasihan dengan insan ini... Insan ini aku doakan agar dirinya bertemu kebahagiaan hakiki suatu saat nanti...


Seterusnya, aku juga mengenali seorang insan yang seringkali cuba untuk meningkatkan keyakinan dan semangat insan lain... Orangnya tenang dan sangat peramah... Mudah untuk didekati dan seringkali sudi mendengar setiap luahan hati... Satu demi satu nasihat diberikan menjadikan diri sangat bahagia mengenalinya... Insan seperti ini merupakan seorang insan yang paling aku hargai...

Ini sebahagian dari insan - insan yang pernah aku temui... Masih banyak lagi insan lain di luar sana yang punya seribu satu ragam berlainan... Walau siapapun mereka, aku gembira kerana aku mampu mempelajari sesuatu melaluinya... Mereka inilah yang sentiasa hadir untuk aku memiliki satu lagi memori indah dalam kehidupanku... Semoga insan - insan ini mampu mencari mimpi sebenar dalam diri... Carilah ia walaupun seribu tahun masa yang perlu diambil untuk mendapatkannya.. Percayalah ia pasti satu langkah yang akan kamu kenangi satu saatnya nanti...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...